قصة حلم العسكرية part 2
....
(فمن تاب من بعد ظلمه واصلح فإن الله يتوب عليه إن الله غفور رحيم) بدا يكرر سماع الآيه مره واتنين وتلاتة حس ان ربنا نزل الآيه دي
مخصوص ليه هوا بدا يفكر كان قاعد قال انا لازم اتغير بجد لازم ارجع زي زمان ولازم اقوم اصلي..اصلي طب اصلي ازاي وانا كدا طب
انا عاوز ادخل اخد شاور الاول واطهر نفسي وروحي اها اخد شاور الجو سعقة والدنيا بتمطر والسخان لسه بيتصلح عند الكهربائي طيب
والعمل اعمل ايه بس فجأة انتفض قال يعني ايه ميه سقعة مش فاهم هوا انا لما اكون ضابط واسهر ف البرد هقول الجو برد هوا انا لما ابقي
ظابط واخد فرقة سيل وافضل صاحي ليل ونهار في البرد هقول الدنيا سقعة انا ضابط ايوة انا ضابط ومفيش حاجة هتوقفني غير الموت من
انهاردة وبالفعل دخل واخد شاور بالميه السقعة قضي جوه اطول وقت قضاه في حياته بكي بكاء شديد تحت الماء لما افتكر افعاله الشيطانية
الدنيئة وانه ازاي كان كدا وطلع وجاب سجادة وصلي ركعتين وفي سجود الركعة التانية الاخير دعا وقال { قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ
مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ{26} آل عمران
اللهم اغفرلي ذنوبي وارحمني اللهم علق قلبي بقراءة القراءن وعلق قلبي بالصلاة وابعدني عن الحرام اللهم ارزقني شهادة في سبيلك اللهم
عجل قبولي بالكلية الحربية اللهم ماوفقني فيما احبه وارضه وبدا بالبكاء بالبكاء الشديد لدرجة الصداع كلما افتكر افعاله وسلم من صلاته
ونزل علي تليفونه برنامج المصحف الشريف وقرر انه يختم القراءن في الشهر مره وقال ان ايام لما كنت بقرأ انا فاكر ان القراءن 60حزب
يعني لو قراءت في اليوم حزبين بس هختمه في شهر ان شاء الله ودايما يا يصلي الفجر ويقرا حزب وحزب اخر قبل ماينام او يجمع الاتنين
مع بعض وبدات الدنيا تفتح في عينه تاني نزل شاف كليته اللي مرحش ليها ولا مره من اول الدراسة وبدا يفكر في حلمه حضرتك الظابط 👮
بعد عن كل اصحابه قال لو لوحدي قريب من ربنا احسن من اي حد يبعدني عنه وبدا يكلمه نفسه ويبص لنفسه انت ظابط انت طب ازاي فيه
طالب حربية يسيب شعره يطول كدا لا يافندم هنزل احلق حالا وبالفعل رغم برودة الجو نزل وحلق شعره علي واحد مامته استغربت من
حاله اتغير جدا خصوصا انه مكنش يحب يحلق شعره خالص لدرجة انه مره اتقدم لعمل ومن شروط العمل انه يقصر شعره قاله لصاحب
العمل لا السلام عليكم ومشتغلش تخيلوا حب كيان ممكن يعمل فيه ايه وبدا كل يومين الصبح بدري يبص لنفسه ف المراية ايه دا يا طالب
دقنك طويلة ليه وبقيت شبه المدمن كدا وحالا يدخل ع الحوض ويشيل دقنه وشنبه وبعدين يقف تاني قدام المراية انت ظابط انت طب دا جسم ظابط بذمتك بتعرف تجيب كام ضغط جرب كدا جرب فعلا مجبش
10✋😂😂😂😂
طب والحل لا لازم انزل جيم واظبط جسمي بس ازاي انا كل لما انزل جيم ادفع الاشتراك ومرحش 😃 لا لازم اروح وقال ( وَقَالَ إِنِّي
ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّي سَيَهْدِينِ ) سورة الصافات
وبالفعل نزل الجيم وبقي يتحدي نفسه وينزل يجري هما ايوة 1500ضاحية بس انا هجري 20الف كل يوم بعد الفجر وهروح اتدرب سباحة
وبدا في كل دا وشاف مذاكرة ونزل يمتحن ف جامعته اللي فيها وكل يوم قربه من ربنا قربه لحجات كتير كويسة شوفوا بقي ممكن عشق
كيان يخلي واحد يتحول من حال لحال لمجرد حلم و دعوة في الصلاة القرب من ربنا نعمة كبيرة مهما بعدت عن ربنا ورجعت بيفتحلك
ابوابه تاني خلص امتحانات نص العام وعرف معاد سحب الملفات لدفعته اللي محصلوش نصيب فيها وراح سحب الملف بتاعه وشاف ايه
الحجات اللي كانت ناقصة وبدا يجري فيه من الوقتي زي القيود وغيره علشان لما سحب الملفات يبدا يكون هوا جهز كل حاجة ويروح يسلم
ملفه طب انا محتاج فلوس اصرف علي نفسي والسفر والاوراق دي ومش معقول ابقي ظابط واطلب من والدي فلوس خلاص انا هشوف
شغل لمدة شهر وبعدين ابدا اجري في الورق وبالفعل شاف شغل في كافيه محترم وقال الشغل مش عيب واشتغل لمدة شهر وحافظ علي
صلاته وتمريناته كلها طول الشهر وبعد الشهر اخد راتب كويس وبدا يخلص في اوراقه ويجهزها
يتبع.....
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق